Od jesieieni obowiązek przypisywania kodów GTU
Przedsiębiorstwo

Od jesieieni obowiązek przypisywania kodów GTU

Od października 2020 roku, przedsiębiorcy są prawnie zobowiązani do stosowania kodów GTU na fakturze sprzedażowej w pliku JPK_V7 . Wytypowanych do tego zostało trzynaście grup towarowo- usługowych. Od jesieni, niezbędne jest zatem bieżące weryfikowanie, czy sprzedawany produkt, bądź usługa należą do jednej z tych trzynastu grup. Jeśli tak, przedsiębiorca zobligowany jest w takiej sytuacji do przypisania tej transakcji odpowiedniego kodu GTU. Przy jakich transakcjach obowiązują nowe zasady?

Co powinieneś wiedzieć o kodach GTU?

Kody GTU mają zastosowanie wyłącznie w sprzedaży produktów w określonych trzynastu kategoriach, ustalonych przez resort finansów. W praktyce oznacza to, że nie nadajemy kodu GTU przy fakturach zakupowych, dokumentach wewnętrznych czy informacjach zbiorczych dotyczących ewidencjonowanej sprzedaży z użyciem kasy rejestrującej. Z obowiązku nadawania kodów GTU zostali zwolnieni podatnicy, którzy prowadzą wyłącznie sprzedaż zwolnioną z podatku VAT.

Od jesieieni obowiązek przypisywania kodów GTU

W jakim celu został nałożony obowiązek kodów GTU?

Jak podaje Ministerstwo Finansów, zmiana ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego, a tym samym ograniczenie problemu oszustw w rozliczeniach podatkowych. Wraz z początkiem października 2020 roku, organy podatkowe będą otrzymywać czytelne informacje na temat ilości przeprowadzonych transakcji, dzięki czemu w prosty sposób uzyskają dane o ilości tych, które do tej pory narażone były na największa ilość oszustw podatkowych.

KOD GTU – gdzie powinien zostać umieszczony?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, kod GTU może, ale nie musi, być umieszczany na wydruku faktury. Obowiązek używania kodu GTU ma zastosowanie wyłącznie w plikach JPK_V7. Jednakże, umieszczenie kodu na fakturze, powinno przynieść profity w postaci znacznego ułatwienia pracy księgowym, a należy pamiętać, że to w interesie przedsiębiorcy właśnie, jest prawidłowe nadawanie kodu. Odpowiedzialność za niewłaściwe określenie kodu będzie spoczywać bowiem na przedsiębiorcy, zatem warto zminimalizować szansę na wemknięcie się pomyłki.

Zobacz więcej podobnych postów