Niemal każda praca wymaga nawiązywania relacji z ludźmi, bez względu na to, czy są to pozostali pracownicy czy konsumenci. Człowiek przystosowany jest do życia w społeczeństwie, lecz nie każdy posiada umiejętności, które sprawią, że sukces w relacjach zostanie osiągnięty. Oto trzy zasady, dzięki którym nawiązywanie relacji międzyludzkich będzie jeszcze łatwiejsze.
Uznanie i zachęta
Te dwa słowa są kluczem do udanych relacji między partnerami. Każdy chce czuć się ważny i być doceniany za to, czemu poświęca wiele godzin każdego dnia. Warto wiedzieć, że krytyka skutecznie demotywuje pracowników i ogranicza ich kreatywność. Sukces w relacjach międzyludzkich zostanie osiągnięty, jeśli pracownik czy partner zostanie doceniony poprzez pochwałę lub wypowiedzenie kilku zdań wyrażających szacunek za czyniony wysiłek.
Wzbudzenie szczerych chęci
Metoda ta posiada znamiona psychologii. Należy tutaj wejść w skórę swojego pracownika i poczuć, co jest dla niego ważne. Na podstawie wyciągniętych wniosków można motywować go do działania poprzez wyzwolenie w nim szczerych chęci. Dobrym przykładem jest tu wyznaczenie konkretnego zadania. Chcąc, aby pracownik sumiennie je wykonał, można dodać, że po jego wykonaniu może iść wcześniej do domu. Z pewnością zadziała to na niego bardzo motywująco, przez co wykona on polecenie dokładniej niż zwykle.
Bez pouczania
Budowanie poprawnych relacji międzyludzkich opiera się na kreowaniu swojego wizerunku w głowach innych osób. Ciągła krytyka czy stałe pouczanie pracowników sprawi, że nie będą oni działać efektywnie, co może doprowadzić do sytuacji niosących za sobą nieprzyjemne konsekwencje dla całej firmy. Warto budować relacje oparte na rzeczowych informacjach w przyjacielskim tonie.
Stosowanie tych trzech powyższych zasad z pewnością przyczyni się do pogłębienia relacji z osobami, które na co dzień tworzą zespół i współpracują ze sobą. Może okazać się, że przy niewielkim wysiłku, można osiągnąć wspólnie naprawdę wiele, otwierając sobie bramy do sukcesu całej firmy.