Wizerunek pełni bardzo istotną rolę w rozwoju każdej współczesnej firmy. Pozytywny odbiór jej działalności przez klientów pozwala firmie na ugruntowanie swojej pozycji w branży oraz utrzymywanie sprzedaży na satysfakcjonującym poziomie. W kreowaniu wizerunku od podstaw pomaga branding, jeśli natomiast niezbędne jest całkowite przekształcenie dotychczasowego wizerunku, warto skorzystać z rebrandingu.
Branding czyli kreowanie wizerunku firmy i marki od podstaw
Branding jest skomplikowanym i złożonym procesem, który ma na celu budowanie świadomości firmy lub marki. Opiera się on na kreowaniu oraz utrwalaniu w umyśle konsumentów jej znaków rozpoznawczych, pozytywnych cech oraz wartości, którym dana firma hołduje w swojej codziennej pracy. Branding ma na celu stworzenie od podstaw marki, wyróżnienie jej na tle konkurencyjnych podmiotów funkcjonujących w tej samej branży oraz pozyskanie uwagi i zaufania odbiorców.
Branding obejmuje bardzo szeroki zakres działań, których realizację współczesne firmy powierzają głównie zewnętrznym podmiotom specjalizującym się w kreowaniu wizerunku, czyli agencjom brandingowym. Ich zadaniem jest przeprowadzenie kompleksowej i dogłębnej analizy rynku, opracowanie działań marketingowych, stworzenie nazwy i projektu logo oraz zestawu cech wyróżniających nową markę. Istotne jest także opracowanie odpowiedniej strategii komunikacji oraz dążenie do trwałego zagnieżdżenia firmy i jej działalności w świadomości odbiorców.
Rebranding i odświeżenie marki – na czym polegają?
Rebranding jest procesem, którego głównym celem jest całkowita zmiana postrzegania marki przez konsumentów poprzez nadanie jej nowych cech i wartości. Proces ten najczęściej jest przeprowadzany w przypadku firm, które istnieją na rynku od lat i czują silną potrzebę zmiany swojego wizerunku lub jego lepszego dopasowania do realiów panujących we współczesnym świecie. Jest to niezbędne, aby starsze przedsiębiorstwa mogły efektywnie konkurować z nowymi firmami oraz spełniać oczekiwania kolejnego pokolenia odbiorców.
Rebranding jest swoistą rewolucją w sposobie funkcjonowania firmy oraz jej wizerunku. Aby działania były skuteczne, rebranding musi być zawsze poprzedzony dokładną analizą dotychczasowych działań firmy, wskazaniem jej mocnych i słabych stron oraz weryfikacją działań prowadzonych przez konkurencję. Jest to bardzo przydatny proces w sytuacji, kiedy firma odnotowuje znaczne spadki sprzedaży, jej identyfikacja wizualna jest negatywnie oceniana przez odbiorców, a także w przypadku fuzji lub przejęcia firmy przez inny podmiot.
Z uwagi na dość rewolucyjny charakter, rebranding przeprowadza się tylko w sytuacji, kiedy inne działania nie przyniosłyby pożądanego efektu. Zdecydowanie prostszym i mniej rewolucyjnym postępowaniem może być bowiem odświeżenie marki, które polega na wprowadzeniu zmian tylko w niektóre elementy i aspekty funkcjonowania firmy. Modyfikacje te mają na celu lepsze dostosowanie przedsiębiorstwa do zmian zachodzących na rynku oraz wyjście naprzeciw oczekiwaniom jej odbiorców bez całkowitej zmiany sposobu postrzegania firmy na zewnątrz.