Właściwie przeprowadzone szkolenie może znacząco wpłynąć na wydajność firmy. Poprawia jakość obsługi klienta. Uczy właściwych technik zarządzania konfliktami w zespole. Ułatwia podejmowanie niezależnych decyzji. Zwiększa motywację i produktywność. Zachęca do monitorowania wydajności poszczególnych pracowników.
Identyfikacja i wyznaczanie celów
Zastanów się, jaki jest ogólny cel szkolenia. Czy ma służyć poprawie konkretnych umiejętności? A może cele są bardziej ogólne, np. budowanie zespołu i zaangażowania. Niezależnie od tego, czy masz konkretne wymagania dotyczące rozwoju zawodowego, czy luźniejsze wytyczne, musisz dostosować cele do potrzeb i wymagań danej firmy.
Te cele pochodzą zwykle od liderów zespołu. Czasami jednak będziesz musiał nawiązać z nimi współpracę, aby zidentyfikować największe problemy w danej organizacji.
Miej je na uwadze, planując szczegółowy program szkolenia. Dzięki temu będzie o wiele bardziej efektywne. Prowadząc zajęcia, możesz wrócić do tych celów w każdej chwili. Wyróżniamy kilka popularnych rodzajów szkolenia. Zobacz, jaką ofertę przygotowało nowoczesne centrum konferencyjne w Krakowie. Obecnie szkolenia korzystają z elementów e-learningu i technologii chmurowej. Program może składać się z następujących części:
- jeden na jednego,
- e-learning- seminaria internetowe, zasoby online,
- ciągły rozwój zawodowy,
- rozwój umiejętności specjalistycznych,
- budowanie zespołu,
- zarządzanie zasobami ludzkimi.
Ustalając program, koniecznie zwróć uwagę na liczbę osób, ilość dostępnego czasu oraz budżet.
Program szkoleniowy
Zacznij od podstaw. Odpowiedz sobie na następujące pytania, biorąc pod uwagę swoje cele i potrzeby uczestników:
- Ile tematów ma zawierać?
- Ile sesji szkoleniowych możesz przeprowadzić?
- Ile ćwiczeń chcesz przeprowadzić?
- Na czym chcesz skupić? Wiedza teoretyczna czy praktyczna? A możesz chcesz połączyć oba obszary?
- Jakich zasobów potrzebujesz?
Skoncentruj się na każdej części szkolenia i uszereguj je pod względem ważności. Zaplanuj również regularne przerwy, aby utrzymać koncentrację uczestników. Po lunchu przygotuj ćwiczenie, które ponownie zaangażuje i pobudzi do działania osoby uczestniczące w szkoleniu.
Układ sali
Ustawienie sali jest naprawdę ważne dla utrzymania zaangażowania i ostatecznego osiągnięcia celów. Układ powinien być dopasowany do formatu sesji treningowej. Po przygotowaniu programu szkoleniowego zastanów się, jak posadzić uczestników. Czy przewidujesz ćwiczenia w grupach? A może planujesz odgrywanie ról i aktywne uczenie?
Układ bankietowy (kabaretowy) sprawdzi się idealnie w przypadku większej liczby uczestników i pracy grupowej. Zachęca do mieszania się uczestników. Ułatwia też pracę szkoleniowcowi. Z drugiej strony takie ustawienie krzeseł może doprowadzić do nieuwagi.
Układ koła lub kwadratu jest lepszy dla mniejszych grup. Sprzyja interakcjom. Układ w jodełkę sprawdzi się świetnie w każdej sytuacji. Ułatwia trenerowi nawiązanie kontaktu z każdym uczestnikiem.
W przypadku teatralnego układu sali widoczność z każdego miejsca jest dobra. Może pomieścić dużą grupę. Jest idealny do prezentacji. Może utrudniać jednak prowadzącemu kontakt z uczestnikami. Potrzebna byłaby też dodatkowa przestrzeń do pracy w grupach.
Warto jeszcze zwrócić uwagę na układ pomieszczenia w kształcie litery U. Sprawdzi się doskonale w przypadku prezentacji i dyskusji. Trener może wchodzić w interakcje z uczestnikami. Mogą jednak występować małe problemy z widocznością.